Wat is het doel van “Zorg op afstand”?

Hoewel het misschien nog wat ‘sciencefictionachtig’ aandoet, wordt Telehealth al volop gebruikt. Er wordt zowel door medisch personeel als door patiënten al enorm van geprofiteerd. En wel om de volgende redenen:

Werken met specialisten. In veel regio’s is er helaas nog een groot tekort aan specialisten. Waar men in het verleden nog een lange reis moest maken voor een afspraak, is het met de hedendaagse technologie mogelijk voor medische professionals om advies en informatie in te winnen, een diagnose te laten stellen en een behandelingsplan te bespreken in samenwerking met de beste specialisten over de hele wereld.
Second opinions. Een ander probleem is dat bepaalde gebieden in ons land beschikken over te weinig artsen in verhouding tot het aantal inwoners. Wanneer patiënten geen mogelijkheid hebben om een andere dokter of specialist te raadplegen voor een second opinion, komt de kwaliteit en efficiëntie van de gezondheidszorg onder druk te staan. Dankzij Telehealth-technologie, bijvoorbeeld het gebruik van video om informatie te delen met andere medische professionals, kan er overal eenvoudig en snel een second (of third) opinion worden gegeven. Ook op de meest afgelegen locatie.
Minder overhead. Door verstandig gebruik te maken van telecommunicatie en online-programma’s kunnen medische instellingen stevig besparen op overheadkosten. Als afspraken, roosters, patiëntgegevens en medische adviezen elektronisch kunnen worden verwerkt en beheerd, is er minder personeel nodig voor administratief werk. Bovendien kan het administratieve personeel dát wordt ingezet veel productiever werken. Het repetitieve werk wordt namelijk overgenomen door de Telehealth-diensten.
Gemak voor de patiënt. Patiënten zullen veel tevredener zijn met de geboden zorg wanneer ze kunnen rekenen op advies en second opinions van specialisten, zonder dat zij daarvoor lang moeten reizen. Ze zullen het ook op prijs stellen dat ze online afspraken kunnen maken, kunnen communiceren met hun arts en hun persoonlijke dossier kunnen inzien.

Wat is de toegevoegde waarde voor:

a. Deze organisatie?
Als zorgverlener in de acute zorg komen wij vanzelfsprekend in aanraking met Telehealth(-oplossingen). Voor ons primaire proces is het van meerwaarde als wij, dankzij Telehealth-oplossingen, sneller en adequater de arts (op afstand) kunnen vragen om advies. Momenteel hebben we enkel de beschikking over een intensivist die we telefonisch kunnen bereiken.

Door middel van Telehealth-oplossingen is het mogelijk om elk specialisme mee te laten kijken bij een hulpverlening of tijdens het transport. Hiermee kan het ingezette behandelplan door de verpleegkundige veel beter aansluiten op het vervolgtraject in het ziekenhuis.

b. De medewerkers?
De toegevoegde waarde voor de medewerker zit hem onder andere in de duurzame inzetbaarheid. Dankzij de Telehealth-oplossingen wordt het takenpakket meer divers en heb je als medewerker de mogelijkheid om je in verschillende richtingen door te ontwikkelingen.

Ook van toegevoegde waarde is de mogelijkheid om kennis en expertise binnen te halen. Dankzij Telehealth-oplossingen kun je contact leggen met artsen en andere specialisten bij moeilijke casussen. Daar leer je uiteraard veel van en het helpt de medewerkers met het leveren van de juiste en betere zorg aan de patiënt.

Contactgegevens

Heb jij vragen, opmerkingen of ideeën? Dan kun je contact opnemen met:

Leon Triepels, ltriepels@ambulancezorgln.nl