Lancering 112NL app

Vanaf vandaag kunnen mensen in nood ook via de nieuwe ‘112NL app’ contact zoeken met de meldkamer. Iedereen kan de app gebruiken, echter is de app bij aanvang met name bedoeld voor communicatiebeperkte melders, zoals doven en slechthorenden. Het voordeel van de app is dat de centralist de melder beter en sneller kan helpen, omdat met de melding automatisch extra gegevens meegestuurd worden. 

Mensen die de app downloaden, kunnen 112 via de app bellen en meteen aangeven welke hulpdienst ze nodig hebben. De melding komt vooralsnog eerst in Driebergen binnen en wordt aansluitend naar de juiste meldkamer doorgeleid. De app stuurt de gegevens die de melder vooraf heeft ingevuld automatisch door naar de meldkamer. Het gaat dan bijvoorbeeld om gegevens waaruit blijkt dat de melder niet goed kan spreken of horen.


Chatgesprek mogelijk in 109 talen

In eerste instantie is het contact tussen de melder en de centralist een regulier 112-gesprek, maar indien nodig kan de centralist ook een chatgesprek starten. De chatfunctie in de 112NL app bevat een vertaalfunctie met 109 talen. De app deelt ook de locatie van de melder met de meldkamer. In de toekomst wordt de app uitgebreid met een functie waarmee de melder ook beeldmateriaal naar de meldkamer kan sturen. 


Installeren en gebruik

Klik hier voor een handleiding om de app te installeren en te gebruiken.


Vraag en antwoord

Klik hier voor de meest gestelde vragen.


Meer informatie

Heb je naar aanleiding van dit bericht vragen of wil je meer weten, stuur dan een mail naar

Roger Weimar, adviseur multidisciplinaire projecten AZN, via r.weimar@ambulancezorg.nl

 

Terug naar overzicht